Nový daňový systém nie je bez chyby
Branislav Toma, Pravda | 14.01.2014 11:00
Súčasná vláda musí podobne ako tá minulá opravovať už spustený daňový systém. Aj keď nedostatky nie sú také závažné ako pred dvoma rokmi, keď bol paralyzovaný výber daní, firmy kritizujú novoročné prešľapy aj niektoré novinky na webe daniarov.
Nový portál Finančnej správy
Autor: https://www.financnasprava.sk
Podnikatelia totiž niekoľko dní v novom roku nemohli štátu elektronicky posielať žiadosti o vratky DPH z cudziny. Daniari si chybu priznali.
„Aplikácia VREF bola skutočne niekoľko dní nefunkčná. Tento stav sa však 9. 1. 2014 v skorých ranných hodinách podarilo Finančnej správe odstrániť,“ povedala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková. Práve počítačový program s označením VREF umožňuje on-line požiadať o vrátenie DPH z cudziny.
„Čím neskôr požiada podnikateľ o vratku DPH, tým neskôr dostane peniaze a v podstate takto úveruje štát,“ reagoval Robert Kičina, výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska.
Ten síce spomínaný nedostatok nepovažuje sa systémovú chybu ohrozujúcu podnikanie na Slovensku, ale pri dobrom testovaní systému by sa takéto veci nemali stávať. Napríklad banky pri zavádzaní nových počítačových systémov bežne nechávajú bežať aj tie staré, aby eliminovali vznik aj tých najmenších chýb. „Rozumiem, že pri spúšťaní nového systému sa vyskytnú chyby, a verím, že ani Finančné riaditeľstvo nie je spokojné, ak systém nefunguje,“ dodal Kičina.
Problémy s novým systémom mali aj drobní podnikatelia. „Niektorým našim členom sa nedalo do systému prihlásiť, boli dlhé odozvy a následne po konzultácii s operátorom zistili, že si musia nainštalovať nový softvér alebo zlepšiť výkonnosť počítačov,“ zhrnul Vladimír Sirotka, prezident Slovenskej asociácie malých podnikov. Po zosúladení počítačov s požiadavkami daňového systému už komunikácia fungovala
„Problémom je, že to, ako komunikovať s daniarmi, rieši aktuálne veľa podnikateľov, a tak musíte mať v priebehu dňa veľké šťastie, aby ste sa dovolali na call centrum Finančnej správy,“ pokračovala účtovníčka Viera Vašicová, generálna sekretárka Slovenskej asociácie malých podnikov. Od nového roka je totiž elektronická komunikácia s daňovými úradmi povinná pre 208-tisíc podnikateľov platiacich daň z pridanej hodnoty. Štát tvrdí, že za chyby z jeho strany nebudú podnikatelia platiť sankcie.
„Ak podnikateľovi počas nefunkčnosti systému plynul nejaký termín na podanie dokumentu, dátum na podanie sa prenáša na prvý deň, keď je aplikácia funkčná,“ ubezpečila Macíková.
V optimálnom prípade zavedenie elektronickej komunikácie pomôže podnikateľom vyhnúť sa plateniu zbytočných pokút, zníži ich administratívne náklady a zároveň zlepší výber daní. „Všeobecne máme pocit, že situácia sa zlepšuje, ale ešte to nie je ono. Rozhodne je to však o dosť lepšie ako v minulosti,“ pokračoval Sirotka. Pred dvoma rokmi totiž nový daňový systém úplne skolaboval a dnes sa zatiaľ vyskytli len menšie chyby.
„Nemáme žiadne sťažnosti na fungovanie systému od bežných daňových kontrolórov. Školenia prebehli síce na poslednú chvíľu, ale ľudia to aj tak zvládli a naučili sa pracovať s novým programom,“ uviedla šéfka daňových odborov Oľga Kopecká zo SLOVES.
Pred dvoma rokmi práve zamestnanci otvorene upozorňovali na nefunkčnosť nového daňového systému známeho pod názvom KONS. Ten nedokázal napríklad sprístupniť údaje o vrátených odpočtoch DPH a daňoví úradníci pri kontrolách firiem museli ručne hľadať údaje o štátu zaplatených daniach. Vtedajší minister financií Ivan Mikloš situáciu zhodnotil ako manažérske zlyhanie. Mikloš nebol za kauzu stiahnutý prezidentom z kresla ministra len preto, že sa už tak či tak blížili predčasné parlamentné voľby. Kauza mala aj trestnoprávnu dohru. Na súd sa však prípad nedostal, keďže dotknutým osobám nebol vyšetrovaním dokázaný úmysel.